خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/18 - 10:22
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : سیاسی
کنعانی در نشست با اصحاب رسانه:

تروریسم یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها است/ تاکید بر آثار تعیین کننده پارلمان‌ها برای پایان بخشیدن به جنایات  اسرائیل

سخنگوی وزارت خارجه در نشست با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن همه عوامل حادثه تروریستی کرمان، گفت: تروریسم یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها است که برای مقابله با آن باید همه تلاش کنند زیرا امنیت بشری را مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 18دی ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.



کنعانی با یادآوری جنایات هولناک و اقدام بزدلانه تروریستی در گلزار شهدای کرمان، گفت: در این اقدام شوم تروریستی ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و تعدادی از شهروندان از کشور افغانستان به شهادت رسیدند و مجروح شدند.لذا یک بار دیگر این اقدام بزدلانه تروریستی را قویا با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم. به روح بلند شهدای مظلوم این حادثه درود می‌فرستیم و به خانواده‌‌های شهدا اعم از ایرانی و افغانستانی تسلیت عرض می‌کنم.



این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این جنایت شوم تروریستی موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها را در سطوح مختلف رسمی، غیررسمی و دولتی و مردمی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و جای جای جهان داشته است. از همه کشورها و مقامات که با ایران همدردی کرده و این حادثه شوم تروریستی را محکوم کردند، قدردانی می‌کنیم.



تروریسم یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها



کنعانی ادامه داد: تروریسم یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها و برای صلح و امنیت بین‌المللی و همه کشورها و ملت‌هاست. آنهایی که تروریسم را برای پیشبرد اهداف شوم خود مورد استفاده قرار داده و می‌دهند باید بدانند که مسؤولیت حقوقی، بین‌المللی و انسانی و اخلاقی ناشی از حمایت از جریان‌های تروریستی متوجه آنها هم هست و باید پاسخگو باشند. 



پارلمان‌ها برای پایان بخشیدن به جنایات  اسرائیل موثر و دارای آثار تعیین کننده‌ای هستند



وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری خانه ملت درباره اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی در راستای تلاش برای برقراری صلح در غزه، گفت:‌ هر ظرفیتی از جمله پارلمان‌ها برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین می‌تواند موثر و دارای آثار تعیین کننده‌ای باشد.



تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه با امیرعبداللهیان با هدف استفاده از فرصت‌های دیپلماتیک



کنعانی درباره تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه با امیرعبداللهیان و اقدامات وزارت خارجه درباره اقدام تروریستی کرمان نیز بیان کرد: تروریسم یک تهدید فراگیر و بین‌المللی است. به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی همواره در موضوع مبارزه اصولی،‌ ریشه‌ای و بنیادین و موثر با تروریسم از همه فرصت‌های ممکن در گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک اعم از دوجانبه و چندجانبه و سازوکارهای بین‌المللی استفاده کرده و خطر تروریسم را به عنوان خطر فراگیر برای صلح و امنیت بین‌المللی مورد گوشزد قرار دادیم و تروریسم را خطری می‌دانیم که مستلزم اقدام فراگیر و به دور از استانداردهای دوگانه است.



وی افزود: در گفت‌وگو با طرف‌های غربی همواره این موضوع را گوشزد کردیم که تروریسم خوب و بد نداریم و تهدید فراگیر است و امنیت و صلح و امنیت بشری را مورد تهدید قرار می‌دهد.  با وزیر خارجه فرانسه در این خصوص گفت‌وگو شد. دولت فرانسه رسما موضع خود را در محکومیت این اقدام به همتای ایرانی خود اعلام کرد. در این گفت‌وگو درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای از جمله موضوع فلسطین و شرایط بغرنج انسانی در غزه گفت‌وگو شد. دیدگاه طرف فرانسوی شنیده و مواضع اصولی ایران درباره مسأله فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن فوری به تجاوز ظالمانه و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی مورد تأکید ایران قرار گرفت.



سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دیدگاه‌های ما در ارتباط با نحوه پایان بخشیدن به این تراژدی تلخ انسانی از سوی وزیر خارجه مورد تأکید قرار گرفت، یادآور شد: در مورد مسأله فلسطین موضع روشنی داریم. ورای اظهارات و دید‌گاه‌ها و مواضعی که دیگران بیان می‌کنند به ویژه از سوی آمریکا و ایران، در حوزه عمل اقدام وجود ندارد و دولت‌های غربی و اروپایی در ورای شعارهایی که می‌گویند باید گام‌های عملی بردارند و از حمایت لجستیکی، نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی اجتناب و اینکه بر این رژیم فشار جدی وارد کنند که جنگ ظالمانه علیه مردم غزه را متوقف کند.



تعیین سرنوشت سیاسی‌حق طبیعی ملت فلسطین است



کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد طرح ایران برای صلح در غزه، تاکید کرد: سنگین ترین تلاش برای ایجاد صلح در عالی ترین سطوح برای توقف فوری جنگ استفاده شده است و این تلاش ها ادامه دارد و اینکه آیا ما در آینده نزدیک شاهد آتش بس خواهیم بود یا نه موضوعی است که به نظر می آید مانع نقش آفرینی شورای امنیت آمریکا است، نقش حمایتی آمریکا باعث شده شورای امنیت نتواند نقش خود را ایفا کند و ابتکار دیپلماتیک ما روشن است. در شرایطی که برخی کشورها به دنبال تحمیل دیدگاه یک جانبه به ملت فلسطین به نفع رژیم غاصب اسرائیل بودند ما معتقد به نفی اشغال‌گری بودیم و طرحی مبتنی بر اصول دموکراتیک و مردم سالارانه را مطرح کردیم.



وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم اشغال معضل اساسی است و باید این موضوع برطرف شود و باید حق طبیعی ملت فلسطین در تعیین سرنوشت سیاسی خود به رسمیت شناخته شود.



مبارزه با تروریست نیازمند همکاری هم افزای کشورها در حوزه دیپلماسی و اطلاعاتی است



سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی افزود: اتفاق کرمان یک عملیات تروریستی بود و مراجع امنیتی در حال پیگیری هستند و در صورت لزوم به عنوان جهات مسئول اطلاع رسانی خواهند کرد اما پدیده تروریست و داعش به عنوان یک ابزار ساخته شده سرویس های اطلاعاتی غیر منطقه ای در طول سالهای گذشته اقدامات شومی در منطقه و دنیا انجام داده و بعداز از بین رفتن خلافت خود خوانده داعش با نقش آفرینی سردار سلیمانی باقی مانده این گروهک همچنان دست و پا میزند و طبیعی است ما به عنوان دستگاه دیپلماسی در حوزه فعالیت خود پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.



کنعانی یادآور شد: ما در کنار سازوکارهای امنیتی و اطلاعاتی قرار داریم و اساسأ نیروهای سخت کوش امنیتی کشور اقدامات زیادی را انجام دادند، ما در یک منطقه بی ثبات قرار داریم و مبارزه با پدیده شوم تروریست نیازمند همکاری هم افزا با کشورهای مختلف در حوزه دیپلماسی و اطلاعاتی است.



سخنگوی وزارت خارجه افزود: شواهد زیادی در حمایت رژیم صهیونسیتی از داعش داریم و اینکه مجروحین داعشی توسط صهیونیست ها درمان شدند را دنیا دیده، عملکرد داعش هم از ابتدا در خدمت حامیان آنها بوده است.



همه ملت فلسطین در روند سیاسی و آینده فلسطین می‌توانند نقش آفرینی کنند



وی در مورد تفاهمات حماس و فتح، گفت: همه ملت فلسطین در روند سیاسی و آینده فلسطین می‌توانند نقش آفرینی کنند و این موضوع متعلق به ملت فلسطین است و ما از هم افزایی و گفتگو های فلسطینی -فلسطینی حمایت می‌کنیم.ما حامی استفاده از ساختارهای بین المللی برای تعقیب و کیفر مقامات رژیم صهیونسیتی هستیم و مبتنی بر اصول و رویکردهای خود یعنی بر اساس ماهیت غیر مشروع رژیم صهیونسیتی از سازوکارها حمایت می‌کنیم.



کنعانی تصریح کرد: ما از ابتدا گفتیم ممکن است ابعاد جنگ گسترش یابد و مقامات آمریکایی کشف جدیدی نکردن و اگر این جنگ تا امروز ادامه پیدا کرده نتیجه رفتار آمریکایی‌هاست.



مسأله سیاسی در مورد موضوع حج عمره وجود ندارد



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص تاخیر در موضوع حج عمره نیز تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشور اطلاعاتی در این حوزه مطرح کرده، این موضوع کاملا فنی است و مسأله سیاسی ای وجود ندارد و توافقات سیاسی برای انجام عمره مفرده انجام شده است و زیرساخت های سیاسی مانعی برای حج عمره نیست و گفتگوها برای رفع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس سازمان حج و زیارت و تیم فنی در عربستان نیز در حال مذاکره هستند.



بسیاری از تنش‌های منطقه‌‌ای به دلیل حضور نامشروع آمریکا در منطقه است



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تصریح کرد: مسائل منطقه‌ای در ارتباط با موضوعات کشورهای منطقه است و آمریکا بزرگترین کمکی که می‌تواند انجام دهد، خودداری از دخالت‌های غیر سازنده در منطقه و امور این کشورهاست، بسیاری از تنش ها به دلیل حضور نامشروع آمریکا در منطقه است. در مورد عراق هم آمریکا همین رویکرد را دارد، خروج آمریکایی‌ها از عراق مصوبه قانونی پارلمان عراق است و ائتلاف ساختگی بین المللی هیچ کمکی به آرامش در منطقه نمی‌کند بلکه عالم محرکی برای ناامنی در منطقه است و ما تأکید داریم دولت و ملت عراق از توان و اقتدار لازم برای حفظ امنیت خود برخوردار هستند و کشور های منطقه نیز در چارچوب همکاری های منطقه ای توان ایجاد امنیت در منطقه را دارند.



وی در ادامه بار دیگر تصریح کرد: موضع ما در مورد فلسطین روشن است و اگر مقامات غربی و آمریکایی به طور حقیقی و صادقانه به دنبال توقف جنایات جنگی هستند باید در عمل ثابت کنند و ما تاکنون چیزی در عمل مشاهده نکردیم. آنها از یک سو شعار می‌دهند و از یک سو از حملات این رژیم حمایت می کنند، آنها ۷۵سال در کنار اشغالگر و محور بحران قرار دارند.



سند امضا شده بین ایران و روسیه در چارچوب همکاری‌های مشترک 



کنعانی در مورد سند همکاری ایران و روسیه، گفت: این سند مدت‌هاست در حال تدوین است و در مرحله نهایی خود قرار دارد و در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد. سند امضا شده بین ایران و روسیه در چارچوب همکاری های مشترک است و علیه هیچ کشور و طرفی نیست و این همکاری‌ها ها تامین کننده منافع دو کشور است.



حداکثر تلاش خود را برای پیگیری حقوقی موضوع هواپیمای اوکراینی بکار بستیم



وی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حقوقی موضوع هواپیمای اوکراینی، گفت: در چارچوب قوانین بین المللی و قانونی حداکثر تلاش خود را انجام دادیم تا بخشی از آلام خانواده های داغ دیده را در حد توان جبران کنیم، بار دیگر به خانواده های داغدار تسلیت می‌گوییم و به تلاش‌های خود در این رابطه ادامه می‌دهیم اما سو استفاده های برخی کشور ها و سیاسی کردن این موضوع را نمی‌پذیریم.



موضع ایران در مورد قفقاز و مسیرهای گذر منطقه‌ای به روشنی اعلام شده است



کنعانی در مورد مواضع اخیر وزیر راه ترکیه، اظهار کرد: از صحت این اخبار اطلاعات دقیقی کسب نشده اما موضع و حساسیت ما در مورد قفقاز و مسیرهای گذر منطقه‌ای به روشنی اعلام شده است، ما همواره تأکید کردیم توسعه همکاری‌ها نمی‌توانند بهانه‌ای برای نقض حاکمیت ملی و تغییر ژئوپولیتیک منطقه باشد اما از توسعه روابط و همکاری ها همیشه حمایت کردیم.



رژیم صهیونیستی متحمل شکست غیر قابل ترمیم شد



وی در مورد آیند غزه و سرنوشت قدس نیز گفت:رژیم صهیونیستی بعد از حدود سه ماه تحمیل جنگ و کشتار به اهداف خود نرسید و متحمل شکست غیر قابل ترمیم شد. دیدید ارتش پوشالی این رژیم توانایی اداره جنگ در مقابل یک گروه در محاصره را ندارد و دنیا دید این رژیم هیچ گونه مشروعیت قانونی و انسانی ندارد و به هیچ تعهد و قانونی پایند نیست و جنایاتی نظیر تخریب قبور شهدا و غارت مزار و بدن های شهدا را در کارنامه خود دارد و همه اصول مندرج در کنوانسیون های حقوق بشر را زیر پا گذاشته است و ملت فلسطین نیز هیچ گاه اشغال را به رسمیت نشناخت و تنها در مقابل این رژیم با ۶۰هزار مجروح و ۲۴هزار شهید ایستادگی کرد و غزه را ترک نکرد، ملت فلسطین و مقاومت به خوبی نشان دادند که می توانند خود را اداره کند اما رژیم صهیونسیتی با بحران های متراکم داخلی مواجه است و ساکنان سرزمین های اشغالی نیز در خود دچار اختلافات عمیق هستند.



کنعانی در ارتباط با تماس مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه نیز خاطر نشان کرد:در مورد موضوعات مشترک گفت و گو هایی شد و این موضوعات و تبادل نظر ها ادامه خواهد داشت البته در مورد حادثه جانکاه کرمان نیز صحبت شد اما سفر آقای بورل به عربستان و جزییات آن موضوعی است که به ایشان مرتبط است اما موضوع دریای سرخ و مسائل آن به دلیل شرایط فلسطین است و اگر غربی های می‌خواهند آرامش به منطقه باز گردد به ریشه بحران توجه کنند و به تجاوز و جنگ و کشتار رژیم صهیونسیتی پایان دهند.



سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونسیتی به دنبال توسعه جنگ و ایجاد نا امنی در منطقه است. حیات این رژیم در ناامنی و جنگ است.



برخورداری جمهوری اسلامی ایران از توانایی حرفه‌ای در برابر موج ناامنی و تهدید 



کنعانی  همچنین گفت: در طول سالیان مختلف ما در معرض تهدید گروه‌های تروریستی بوده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران و نیروهای امنیتی آن نشان دادند از توانایی حرفه ای در برابر موج ناامنی و تهدید برخورد هستند و بخشی از تهدید ها نیز باید به صورت فراگیر مرتفع شود و ما در چارچوب این همکاری ها از ظرفیت های دو و چند جانبه استفاده خواهیم کرد و تروریست یک تهدید برای همه است و آنهایی که از تروریست به عنوان یک ابزار برای پیگیری اهداف خود استفاده می‌کند باید مسیولیت رفتار خود را بپذیرند./



پایان پیام

  • کد خبر : 374224
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم